Ani vražda z Veľkej Mače neprekričala kampaň Zastavme zlo z Istanbulu. „Dženderisti“ sa vraj nesmú na tejto vražde priživovať. S pátosom hovorí Marián Kuffa v kostole v Prešove a dobromyseľní ľudia, ktorí mu dôverujú, lebo kvôli jeho záslužnej sociálnej práci majú prečo, mu tlieskajú. No informácií máme stále viac. Aj súvislosti sa obnažujú. Talian Vadala je už v medzinárodnej réžii zatknutý, premiér aj minister vnútra v demisii. Státisíce na námestiach a v hlavnej úlohe koordinátorov protestov sú oduševnení mladí ľudia.
Jedenásti zástupcovia cirkví, ktoré mobilizovali proti „zlu z Istanbulu“, mlčia, keď sa dívajú na korupciu obludných rozmerov, o ktorej písal Ján Kuciak, ktorý je pravdepodobne práve preto mŕtvy. Lebo nemlčal a dokonca o tom písal. Zo strany cirkví neprišlo žiadne spoločné vyhlásenie. No potulný kazateľ Marián Kuffa zatiaľ šíri konšpiračné výmysly. A nenávisť. Marián Kuffa vie, že mu v právnom zastupovaní v jeho sporoch pred slovenskými súdmi pred časom pomáhali aj právnici zo slovenských „liberálnych“ mimovládnych organizácií. Jeho sloboda a ľudské práva mu vtedy za to stáli. Marián Kuffa dnes cituje sudcu Najvyššieho súdu Štefana Harabina, komentátora z konšpiračného rádia a symbol autoritárskeho režimu a pochybných praktík v slovenskej justícii. A časopis Zem a Vek označuje Mariána Kuffu za laureáta ceny Zem&Vek Prometheus.
Argumentácia aj príklady sú veľmi jednoduché. Kuffa v tom má jasno. Dobromyseľné publikum počúva, nahrávky sa šíria, videní pribúda. Marián Kuffa však mierne vo všetkom zavádza. A nehovorí celú pravdu dokonca ani podľa cirkevného práva. Ak použijeme Mariánov príklad, tak to je ako tá „jeho fľaška otráveného pomarančového džúsu“. Stačí trochu klamstva a celé dielo Mariána Kuffu naberá novú dimenziu tak trochu otrávenej studne.
Aj podľa súčasného Kódexu kánonického práva je to s platnosťou manželstva totiž trochu inak, ako to verejne Marián Kuffa tvrdí. Ale tu nejde o pravdu, bičujú sa emócie. Citácie evanjelia spojené so svedectvom toho, ako sa on osobne sociálne a obdivuhodne angažuje, sú silné. Kňaz ako on by predsa neklamal.
Čo teda spája Mariána Kuffu a zástupcov jedenástich cirkví, ktorí brojili proti Istanbulskému dohovoru? Je to vedomé zavádzanie verejnosti a šírenie poplašnej správy. Ide v nej o ostrakizáciu sexuálnych menšín a ich zhadzovanie na ľudskypodradnú úroveň deviantov. Pripája sa k tomu iracionálne spochybňovanie demokratických občianskych prejavov, a to v spojení s kontextom, keď sa ukázali masívne indície korupcie na najvyšších miestach v štáte. Keď holé fakty donútili abdikovať premiéra aj ministra vnútra a nielen „zmanipulovaná“ verejnosť, ale aj koaliční politici žiadajú zmeny v polícii.
Vtedy Marián Kuffa chváli Trumpa a Putina a hovorí o akomsi „dženderizme“. Jeho konšpiračné konklúzie s výzvou implementovať zákon na monitorovanie mimovládok kulminujú. Nabáda na „kontrolu“ mimovládnych organizácií, ktorých zdroje sú zo zahraničia. Jedným dychom spochybňuje súčasné verejné zhromaždenia za očistu štátnych inštitúcií a verejného života od korupcie a mafiánskych praktík, ktoré pravdepodobne bránia dôslednému vyšetreniu ohavných vrážd. Latentne sa tak dostáva do podvedomia poslucháčov príhovorov v kostoloch protieurópsky rozmer a nepriateľské nastavenie voči demokratickým hodnotám.
Tu sa nitky, možno chtiac, možno nechtiac, trochu nečakane spájajú. Takýto návrh na kontrolu mimovládnych organizácií má totiž v agende fašistická ĽSNS. Tá kežmarská na svojej facebookovej stránke povzbudzuje darovať 2 percentá Inštitútu Krista Veľkňaza, zariadeniu, ktoré spravuje Marián Kuffa. Kritizovať tento počin môžete na pokyn poslanca Uhríka len v prípade, ak ste pomohli biednym ľuďom viac ako farár Kuffa, píše na svojej stránke K-ĽSNS – okres Kežmarok. Marian Kotleba sa v RTVS rovnako ako Marián Kuffa pýta, kto financuje protesty na uliciach.
Václav Havel si „marginálne“ a bezvýznamné odhalenie Tisovej pamätnej tabule Bánovciach nad Bebravou 8. júla 1990 všimol nie pre jeho faktickú silu, ale pre potenciál významu, ktorý v sebe jej inštalácia niesla v srdciach a mysliach nebezpečnej skupiny ľudí. Dnes ich potomkov už máme v parlamente. Zasiatie silnej geopolitickej pochybnosti do významnej časti populácie je prvým predznamenaním „zmätenia myslí“ v tejto vlne Kuffovho kázania podobajúcej sa na hybridnú vojnu. Aby sme už v súvislosti s podujatím Zastavme zlo z Istanbulu nemuseli hovoriť len o vojne kultúrnej.
PS: 20. 3. 2018 na svojej stranke KBS publikovala toto stanovisko ohľadom ĽSNS a IKV. K ostatným tvrdeniam Mariána Kuffu sa stanovisko nevyjadruje.
DennikN 20.3.2018
späť | tlač | hore |