Slovenská tradičnosť sa zráža s pápežom Františkom



Pápež František ukazuje, že porozumieť svetu je potrebné.
Neochota vstúpiť do dialógu so svetom aj v otázkach,
o ktorých diskutovať nechceme, nie je správnym riešením.


Keď The Telegraph prinesie správu o tom, ako sa pápež pri neformálnej diskusii s newyorským arcibiskupom Dolanom vyjadruje, že cirkevní lídri by sa mali snažiť porozumieť dnešnému svetu, je to pre slovenské publikum zašifrovaná správa. Na Slovensku predsa rozumieme všetkému. Podobne ako v Rusku si aj u nás myslia, že Európska únia a celý zvyšok sveta sú extrémisti a homosexuáli.

Keďže aj u nás už máme dosť extrémistov fašizoidného strihu, je slovenská verejnosť strašená globalizáciou, imperializáciou či chúťkami NATO a EÚ zničiť naše tradičné hodnoty a príklon k mohutnému tomu tam dubisku.

Britské médium však neostáva len pri všeobecných konštatovaniach. Rímsky biskup František vraj povedal arcibiskupovi v New Yorku, že cirkevní lídri a zvlášť biskupi by mali viac skúmať, prečo občianska spoločnosť niektorých krajín pristúpila na praktizovanie a legalizáciu civilných zväzkov osôb toho istého pohlavia.

Britský konzervatívec a slovenské tradičné publikum

Konzervatívec Cameron sa verejne vyjadril, že je lepšie, ak ľudia toho istého pohlavia majú možnosť zodpovedne prežívať svoje vzťahy a práve ako konzervatívec im v tom chce pomôcť. Kresťanský demokrat Helmut Kohl príde na obrad ako svedok svojmu dlhoročnému 64-ročnému právnikovi a jeho 54-ročnému priateľovi.

Tradičná odpoveď slovenského tradičného publika by mohla znieť, že je to úplne zvrátené a že my si našu tradičnú morálku rozvracať nedáme.
Keďže korupcia a klientelizmus spolu s partokratickou kleptokraciou sú mimo sféry nášho vplyvu či záujmu, vyberieme sa neškodnejším smerom traumatizácie bezmocnej menšiny. Taký pochod proti korupcii či za transparentnosť vo verejnej službe by totiž nejednu tradičnú rodinu vyradil zo slovenskej hry o budúcnosť vlastných detí.

František však ukazuje, že porozumieť svetu je potrebné. Psychológia, medicína, sociológia aj globálna etika či snaha o univerzálne pravidlá spolužitia sa totiž vytvárajú v dialógu kultúr a konkrétnych ľudí ako zrelých jednotlivcov a ich komunít.

Ak sa teologická reflexia stane relevantnou súčasťou tejto diskusie, bude to len dobre. Pre všetkých. František to vie a opatrne, no vytrvalo to svojimi gestami naznačuje.

Zotrvačnosť mentality

Neochota vstúpiť do dialógu so svetom aj v otázkach, o ktorých diskutovať nevieme, nechceme alebo to máme našimi náboženskými autoritami zakázané, nie je znakom jasnozrivosti. Je to len pozostatok tej praxe, ktorá sa neštítila v mene Božom a národnom deportovať so Slovenska nositeľov univerzálneho dedičstva len preto, lebo verili a žili inak.

Táto zotrvačnosť mentality tradičnej slovenskej spoločnosti naráža v osobe Františka však už nielen na deklarovanú inakosť, ale aj na samotný princíp dialógu ako snahy pochopiť a porozumieť druhej strane.

Kresťanskou teológiou inšpirovaná otvorenosť neznamená robiť morálno-etické kompromisy. Je to skôr hľadanie spoločného základu pre dialóg v duchu a v pravde posolstva, ktoré je súčasťou našej civilizačnej výbavy. Preto je krátky text z minulotýždňového The Telegraph ďalšou pozvánkou na defragmentáciu slovenského tradičného pevného disku.



Písané pre denník SME 



© Copyright   www.aomega.sk   ♦   2024   ♦   aomega@aomega.sk